Priorytetem dyrektorów finansowych jest wysoka rentowność, dyrektorów sprzedaży wysokie przychody. Cięcie kosztów nie pomoże sprzedaży w pozyskiwaniu nowych Klientów, z kolei wysokie koszty pozyskania i obsługi Klientów obniżą rentowność. Jak zatem znaleźć złoty środek?
W ramach pozyskiwania Klientów, czy partnerów biznesowych, siły sprzedaży podejmują szereg aktywności takich jak: udział w targach, konferencjach, spotkaniach z Klientami, związanych często z dojazdem czy kolacją biznesową, dysponując przy tym funduszem służbowym. Na poczet tych działań zazwyczaj pobierane są zaliczki lub pracownicy wydają prywatne środki. Jednak zaliczka to dla pracodawcy pewna obawa, czy zostanie wykorzystana zgodnie z przeznaczeniem, zaś pracownicy niechętnie chcą angażować środki własne, bo czas oczekiwania na ich zwrot jest zbyt długi i mają poczucie, że kredytują działalność pracodawcy. Dodatkowo proces rozliczania zaliczek, delegacji, naliczania diet i księgowań jest mozolny, długotrwały i dla każdej ze stron uciążliwy. Alternatywą do powyższego może być system kompleksowej obsługi wydatków służbowych (ang. Expense Management Solution) o nazwie Spendeo by EdenredÒ, który opiera się na innowacyjnym połączeniu w jedno zintegrowane narzędzie dwóch elementów: karty płatniczej oraz platformy obsługującej proces rozliczeń między pracodawcą i pracownikiem. Pracodawca na platformie dokonuje zasilenia karty oraz definiuje zakres jej akceptacji np. dostępność wybranych kategorii wydatków, limitów wartościowych i czasowych. Natomiast pracownik zgłasza elektroniczny wniosek o zaliczkę, który w formie alertu trafia do przełożonego. Użytkownik karty, jest również użytkownikiem platformy (dostępnej też w wersji mobilnej), na której na bieżąco monitoruje zrealizowane transakcje, wprowadza nowe (np. dokonane gotówką), dołącza faktury oraz dokonuje rozliczeń. Jeśli sytuacja tego wymaga, pracodawca w każdej chwili może doładować kartę albo cofnąć środki (dzieje się to online). Ponieważ duża część danych o transakcjach spłynęła automatycznie z karty na platformę, pracownikowi pozostaje tylko przypisać transakcje do wybranej z listy kategorii wydatków, delegacji czy projektu. System Spendeo wspiera również planowanie podróży służbowych począwszy od elektronicznego wniosku delegacyjnego, po naliczenie diet.Platforma porządkuje wszystkie wydatki w jednym miejscu, co pozwala na bieżącą kontrolę ich zasadności i transparentność wydatków. W procesie kontroli pomaga też obieg akceptacji, spójny ze strukturą organizacyjną w firmie, a wsparty systemowo, oszczędza wszystkim osobom akceptującym dużo czasu. Ponadto dzięki konsolidacji danych Spendeo jest narzędziem analitycznym, pozwalającym m.in. analizować strukturę wydatków, czy cel ich przeznaczenia, co jest pomocne, i sprzedaży w badaniu rentowności Klientów, i finansom w redukcji kosztów zewnętrznych dostawców.
Ostatecznie dział finansowy udostępnia sprzedaży nowoczesne narzędzie pozwalające na realizację zadań związanych z pozyskiwaniem nowych Klientów, bez konieczności obrotu gotówkowego. Jednocześnie działy finansowe, redukują koszty operacyjne rozliczeń dzięki minimalizacji papierowej dokumentacji oraz integracji Spendeo z systemami finansowo-księgowymi. Wprowadzając do organizacji takie narzędzie warto poprzedzić je ustaleniem zasad polityki rozliczania wydatków służbowych oraz odpowiednią informacją dla pracowników. Już samo spisanie informacji jak dotąd nieformalnych oraz transparentność zasad wprowadza zdrową samodyscyplinę w całej firmie.
Więcej informacji: http://www.edenred.pl/pl/zarzadzanie-wydatkami
Link do strony artykułu: https://wirtualnemedia.pl./centrum-prasowe/artykul/odpowiednia-obsluga-wydatkow-firmowych-kompromis-wypracowany-pomiedzy-dzialem-finansowym-i-handlowym